Veel gezien en meegemaakt! - Reisverslag uit Luoyang, China van Angelique en Leonie Bos - WaarBenJij.nu Veel gezien en meegemaakt! - Reisverslag uit Luoyang, China van Angelique en Leonie Bos - WaarBenJij.nu

Veel gezien en meegemaakt!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Angelique en Leonie

02 Augustus 2008 | China, Luoyang

De laatste week niet de mogelijkheid gehad om iets op de site te zetten maar hier komt het dan. Na enkele topdaagjes in Hong Kong te hebben gehad hebben we het vliegtuig weer gepakt naar Guilin. Dit is een stad in het zuidelijke deel van China. We hoorden al eerder erg goede verhalen over Guilin en het nabijgelegen Yangshuo vanwege het Karst-gebergte. 's Avonds kwamen we laat aan en natuurlijk nog voordat we de bus uit zijn komen er alweer 20 mensen op ons af met de meest 'goedkope' en 'interessante' aanbiedingen voor hostels/hotels. Maar na enkele weken in China te hebben doorgebracht raak je hier aan gewend. We gingen naar het hostel en de volgende morgen vroeg richting Yangshuo want dat is wel echt een must-see in China. Yangshuo is een erg toeristisch 'dorp' midden tussen het Karstgebergte. De dag erna fietsen gehuurd en hebben we op een bamboo boot een tocht gemaakt op de Li River met waanzinnigs uitzichten van dit gebergte. Onderweg zagen we dieren en mensen het gras van de bodem verzamelen. Daarna weer de fietsen gepakt en genoten van de rust van deze omgeving. 's Avonds zijn we naar een lichtshow geweest, Impressions Liu Sanjie, tussen de bergens waar 600 mensen in de meest bijzondere outfits optraden en bambooboten in de meest bijzondere formaties verschenen (zie filmpje). Een erg leuke ervaring maar de mentaliteit in Yangshuo was wel iets anders dan we gewend waren, we werden continu lastiggevallen en moesten voor alles het 4-dubbele betalen dan de Chinesen om ons heen, hierdoor ontdekte we niet het echte Yanshuo. Wel grappig als je er dan achter komt dat de ander minder betaald en de verkoper wat moeilijk om zich heen kijkt. Enthousiast door de bamboe-boottocht besloten we 's avonds bij het dorp nog een tochtje te maken. De volgende dag weer terug naar Guilin om weer met fietsen de stad te verkennen maar hier was weinig interessants, werkelijk voor elk park, beeld en bezichtiging moet je betalen. Overdag ontmoetten we enkele andere backpackers en hebben we afgesproken 's avonds samen te eten. Daar zat vervolgens een hele groep en zijn we met z'n allen op een bamboe-boot wezen genieten van de night-view van Guilin. Daarna in een club wezen drinken, een erg bijzondere ervaring met de vele Chinesen die te verlegen zijn om je aan te spreken maar wel om je heen staan en je blijven aanstaren en soms helemaal enthousiast meedansen als de alcohol het toelaat. Heerlijk dat de cocktails hier zo goedkoop zijn, na een geslaagde avond ons bed ingekropen om de volgende dag door te vliegen naar Chengdu.

Chengdu is weer even andere koek..de vijfde grootste stad van China met bijna 13 miljoen mensen. Deze regio staat bekend om zijn panda beren, zij hebben de grootste panda fok en onderzoeks-instituten van China. De volgende dag hebben we ook direct de 'Giant Panda Breeding Research Base' bezocht waar net drie dagen daarvoor een nieuwe panda-beer was geboren. Er zijn nog maar 2000 pandaberen in het wild en omdat ze aan het uitsterven zijn, hebben ze op meerder plekken panda fok-centra gebouwd. Erg leuk om die panda's van een relatief korte afstand te bezichtigen maar ook best wreed hoe meerdere pandaberen in een cel samenleven. Buiten is er namelijk een heel park voor hen met speel-attributen maar omdat het veel te warm is en de pandabeer een redelijk lui dier is van nature, komt het bijna nooit in de buitenlucht. Naar onze mening niet de manier om dieren op te vangen. De pasgeboren pandaberen ook bezocht, erg schattig, een roze haarloos klein beestje dat spastisch beweegt en nog totaal niet op een pandabeer lijkt maar erg bijzonder omdat er niet elke dag een nieuwe pandabeer wordt geboren. Met een gemengd gevoel verlieten we het instituut weer om 's middags de Wenshu en de Wuhou tempels te bezoeken. Vooral de Wenshu tempel was gaaf om te bezoeken, het is de best onderhouden tempel van Chengdu, met daarom heen straatjes met allemaal standjes met heerlijk Chinees eten. De restaurants maken weinig gebruik van Engelse menukaarten dus met de Lonely Planet erbij de restaurants bezocht.
Volgende ochtend zijn we naar de Grand Buddha gegaan, een gigiantisch grote boedha die ze uit een berg hebben gehakt, echt heel erg indrukwekkend! Om de boedha heen waren vele tempels in de bergen, dus dat was veel klimmen en afdalen maar wel prachtig mooi allemaal!
De laatste nacht in ons mooie hotel heerlijk geslapen om de volgende dag richting Xi'an te gaan...

Xi'an welbekend om het Terracotta leger heeft daarnaast ook een erg mooie stad om doorheen te lopen. Het centrum is ommuurd met in het midden de Bell Tower die we 's avonds hebben bezocht. Op dat moment lieten ze net een klokkenspel ten gehore brengen en konden we genieten van de night-view van Xi'an. Wel grappig dat we ook hier direct uit de bus werden aangeklampt door travel agencies die ons erg graag aan een slaapplaats wilden helpen. Inmiddels weten we hier ook wel ons slaatje uit te slaan en werd er goed onderhandelt. Inmiddels zitten we vaker in hotels dan in hostels omdat we hier beter kunnen onderhandelen en ze vaak eenzelfde bedragen vragen. De volgende dag hebben we een tour gemaakt naar de 'Banpo Neolithic Village', 'Tomb of Qin Shi Huang', de emperor die ervoor heeft gezorgt dat 700.000 mensen gedurende 37 jaar keihard hebben gewerkt om rondom zijn graf het gigantische Terracotta leger te bouwen. Enkele honderden mensen zijn levend begraven tijdens de bouw van het Terracotta leger omdat dit wrede opperhoofd Qin Shi Huang het geheim hiervan wilde bewaren. Dit is goed gelukt want het Terracotta leger is pas in 1974 ontdekt. Een erg indrukwekkend schouwspel vooral wanneer je de achtergrond kent, om elke soldaat uit te graven is een archeoloog een jaar bezig, om even aan te geven dat er al voor de duizenden huidige soldaten enorm veel werkuren zijn gestoken. We hadden een 'Engelse gids' gedurende de hele dag met erg gebrekkig Engels waardoor alles met elke vraag die we stelde alleen maar onduidelijker werd dus de groep stopte uiteindelijk maar met vragen stellen. Na deze trip zouden we worden afgezet bij het treinstation maar zoals altijd gebeurde dat niet en werden we met ons backpacks enkele honderden meters verderop gedropt, naja toen maar weer met een fiets-rickshaws naar het station. De fiets/motor-rickshaws blijven toch wel ons favoriete vervoersmiddel. Het station was een enorme chaos met mensen overal en nergens, met veel handgebaar en woordenboeken bij de goede trein aangekomen vertrokken we aan onze 5-uur durige reis naar Luoyang. Een ontspannen reis met als hoogtepunt de complete zonsverduistering. Enkele Chinesen om ons heen deden al eerder wat bijzonder over de zon maar wij hadden niks door en dachten dat wel iets typisch Chinees zou zijn. Maar kort daarna merkten we dat de zon plotseling een maan was en het steeds donderder werd, en na enkele minuten was het compleet donker. In de trein aan de praat gekomen met enkele Chinesen om meer te horen over hun studie want veel Chinesen studeren Engels omdat dit volgens hen de meeste mogelijkheden biedt en maken dagen van 7.00 tot 1.00 's nachts, ongelovelijk, dit is toch wel iets anders in Nederland. Onze ervaring is wel dat alle Chinesen altijd bereid zijn om ons te helpen; goede reistips en zodat we snel aan nieuwe treintickets kunnen komen voor een nieuwe bestemming schrijven ze dit vaak op in Chinese tekens. 's Avonds laat kwamen we aan in Luoyang. Uiteraard weer vele proppers die ons op stonden te wachten en ons naar zogenaamd prachtige hotels zouden brengen.. vervolgens sta je dus in een smerig muf hotelletje, acht ook dat went. Uiteindelijk zelf een prima hotel gevonden. Vandaag lang uitgeslapen, dat was toch wel even nodig en vervolgens Luoyang verkend. Later in de middag de bus gepakt naar de white horse tempel, weer een erg mooie tempel waar ze een heel parkje omheen gebouwd hebben. We staan ons nog steeds continue te verbazen over hoeveeeel computer,kasten,dozen,zakken mensen samen kunnen binden op hun fiets of motoren. Een wonder dat ze niet continu omvallen. Morgen staan de Longmen grotten op het programma, dus we zijn erg benieuwd!

Tussen al deze mooie tripjes door is het ons ook nog met veel moeite gelukt om tickets te vinden voor de Olympische Spelen: hockey NL - China op 14 augustus, lijkt ons wel erg leuk! We zijn nog bezig turntickets te regelen, maar dat wordt nog lastig.

Dat waren onze belevenissen voorzover weer. Uiteraard hebben we weer vele kiekjes gemaakt..

• 02 Augustus 2008 - 15:54

Karlijn:

He Ansjo en zus! Leuke lange verhalen, krijg zo een goede indruk!! En die proppers heb je werkelijk overal op de wereld, gewoon idd met je eigen Lonely Planet slaapplekken zoeken! En helaas word je als buitenlander nogal afgezet..Leuk ook de foto's!! Wanneer komen jullie terug? Zijn er nog een beetje mooie Chinezen of backpackers te vinden? Nou tot snel! xx Karlijn

• 02 Augustus 2008 - 16:47

Lieke:

Mooi verhaal weer en prachtige foto's! En wat leuk dat jullie naar de Olympische spelen gaan. Veel plezier nog, liefs!

• 03 Augustus 2008 - 12:09

Naomi:

He Leo en Angel,

Klinkt alsof jullie je vermaken ;)
    Geniet er nog maar lekker van en idd heel gaaf dat jullie Nederland live gaan aanmoedigen...

liefs Naomi

• 03 Augustus 2008 - 12:12

Charly:

Angel!!

Wat maak je fantastische dingen mee, ben jaloers!
    Kom je nog terug in grun of verhuis je direct door naar adam?
    Heeeeel veel plezier nog!!

dikke kus

• 04 Augustus 2008 - 08:40

Marieke:

Hoooi zusjes!!

Ohoh wat ben ik jaloers, ook nog eens de Olympische Spelen meepakken, geweldig! GENIET ze daar, wel; terug komen he ;)!

Kuss

• 04 Augustus 2008 - 18:46

Maayke:

Heey Ansjo!!
    Super leuk om julie verhalen te lezen, heel herkenbaar allemaal! We zijn echt vlak achter elkaar in yangshuo geweest, zat daar van 29jul tot 2 aug!
    Zijn vandaag btw terug gevlogen na onze laatste dagen Hong Kong, erg jammer!
    Geniet van alles wat je nog gaat zien/meemaken!

dikke kus mike

• 11 Augustus 2008 - 12:05

Eva:

woehoe wat een avonturen weer! en wat gaaf dat jullie naar de spelen gaan! nog heel veel plezier en ik hoop dat jullie ook kaartjes voor het turnen kunnen krijgen! xx eef

• 12 Augustus 2008 - 05:47

Kim:

Oh Leo, ik ben jaloers hoor! Wat vet dat jullie naar de Olympische Spelen gaan! zooo gaaf! Ben benieuwd hoe je de hectiek daar gaat ervaren. Fantastische gewoon! Meiden geniet er nog van! Kus

• 13 Augustus 2008 - 09:11

Marije:

ha Léo en zuster!

Super al die verhalen weer! Vooral dat Terracotta leger, indrukwekkend. En arme panda's. Op de foto ziet'ie er ook erg droevig uit. En wat ontzettend gaaf dat jullie naar de Olympische spelen gaan! Echt super dat jullie dat in deze al zo bijzondere reis nog mee kunnen pakken.
    Nog héél veel plezier de laatste paar dagen. Komt er nog een eindverslag? Hoop het wel, interessant om te lezen.
    En het lijkt me ook leuk om een keer de uitgebreide fotorapportage te bekijken.

veel liefs Marije